Starbucks de grote sociale-mediakampioen

Koffieketen Starbucks is dé sociale-mediakampioen van de tien grootste Amerikaanse fastservicebedrijven. De koffieketen heeft onder meer de meeste likes op Facebook en het grootste aantal volgers op Twitter.

001_food-image-1058756.jpeg

Starbucks heeft meer dan 31 miljoen likes op Facebook, bijna 10 miljoen meer dan dat McDonald’s er heeft. Op Twitter is het verschil relatief gezien nog groter. De koffieketen heeft daar  ruim 2,7 miljoen volgers, nummer twee Subway blijft steken op een ‘schamele’675.000. Op Google+ en Pinterest is Starbucks ook absoluut leidend. Zo blijkt uit een grafiek op QSRweb.

Tweede plaatsen
Op YouTube wordt een tweede plaats behaald na Burger King.  En op Klout, een site die de impact meet van een merk op social media, staat de keten eveneens op twee, daar is Tex Mexketen Taco Bell leidend.

Overigens zeggen aantallen volgers niet alles. Belangrijker is de interactie en engagement die een merk heeft met de  volgers en omgekeerd. Ook kleinere ketens  (nou ja, klein?), met minder dan duizend vestigingen, scoren hoog. Ze zijn onderin de grafiek te vinden.