De AD friettest is weer uit. Vorig jaar ontdekten we dat het testteam bij sommige zaken de friet meenam en bij anderen direct opat. Appels met peren vergelijken dus.
Door onze inspanningen pasten de onderzoekers de test aan. Men gaat nu 2x langs bij iedere opgenomen zaak en men test de friet gewoon in de winkel. Ook worden de top 5 en de 5 hekkensluiters nog een derde maal bezocht. Veel beter al!

ad friettest 2016

Maar we hebben nog steeds bedenkingen bij de test:

-Als je 150 zaken test met 2 teams van 4 mensen heb je 8 meningen. De verschillen in friet kwaliteit zijn er wel degelijk. Alleen worden die  verschillen als je gemiddeldes van 8 testers neemt  weer veel kleiner.
Bekijk hier een rekenvoorbeeld, als je er echt in wilt duiken.

Probeer dan maar eens om 150 zaken in een juiste volgorde te krijgen. De verschillen zijn zo klein. Niet te doen. Er zal een bulkgroep noteringen ontstaan van friet die tussen de 7 en 8 scoort.

Dit punt werd al eens gemaakt door Testexpert Pieter Punter (what’s in a name).

-Anders dan bij bv. de Haringtest bestaan er geen erkende keurmeesters. Men zegt voor de friettest te werken met een testteam met leden die zijn geselecteerd “op hun vermogen om te kunnen proeven, hun belangstelling voor smaak en affiniteit met het product”. In werkelijkheid zijn de AD-redacteur en de directeur van het Centrum van Smaakonderzoek de zelfverklaard “kenners” en wordt er verder een blik studenten open getrokken…

testteam

-Verder heeft men met het invoeren van de derde keurronde voor de eerste en de laatste 5 zaken een statistische blunder begaan. Namelijk: het is niet voor te stellen dat de derde ronde de posities gelijk zal houden. Er ontstaat dus een eindeloze test.

– de top 5 / laatste 5 wijzigen door de derde testronde. Bv. de nummer drie zakt naar plaats 7. Door de verschuiving wordt de nummer 6 opeens nummer 5. En die moet dan weer getest worden… Hoe het AD dit heeft opgelost weten we niet, maar we zijn wel heel erg benieuwd!

Conclusie:

We laten het er verder maar bij en besteden er niet teveel aandacht aan. We hopen wel dat de commentaren bij de hekkensluiters enigszins respectvol zijn. Het AD gebruikte in het verleden wel teksten die echt krenkend waren: voor ondernemers, maar ook voor de klanten.

Wie staan dit jaar op plaats 58. Redacteur Paul Hovius schrijft in zijn commentaar dat we in 2015 het lef hebben gehad om de AD test onbetrouwbaar te noemen. Verder vindt hij de friet niet “top”. Gelukkig laten onze klanten echt andere geluiden horen!

We nemen het verder maar allemaal niet zo serieus. Toch blijft ons standpunt dat een test met zoveel impact op een onderneming heel goed moet worden opgezet. We zijn als branche professionals en over het algemeen zeer serieus met ons vak bezig. Als iemand dat wil testen en beoordelen mag je hoge standaarden verwachten. Deze test is als onderzoek niet serieus te nemen. Daar kan ik overigens wel flink pissig over worden. Het AD ziet me inmiddels als een slecht verliezer die spijkers op laag water zoekt. Lekker!

We feliciteren winnaar “de Ermelosche Frietzaak” natuurlijk van harte. We wensen ze een hele mooie tijd toe. Winnen is geweldig leuk! Wat een drukte…ad