Amerikaanse anti-rookadvocaten pakken nu foodindustrie aan

Een aantal Amerikaanse advocaten, die eerder tabaksfabrikanten aanklaagden voor miljarden dollars, hebben nu de foodindustrie op de korrel. Ze zijn al ruim 25 rechtzaken gestart vanwege misleidende reclame en incomplete of misleidende informatie op verpakkingen.

001_food-image-1058787.jpeg

Amerikaanse anti-rookadvocaten ruiken weer groot geld. Nadat ze jaren geleden de tabaksindustrie honderden miljoenen of zelfs miljarden dollars afhandig maakten, richten ze hun pijlen nu op grote levensmiddelenfabrikanten zoals Pepsico, Coca Cola, Heinz, General Mills en Chobani.

Ze  claimen, zo meldt de New York Times, dat deze fabrikanten consumenten hebben misleid en wetten hebben overtreden door onjuiste informatie op de labels te zetten.  Ze gaan daarbij agressief te werk want ze eisen in sommige zaken zelfs dat er een voorlopig verbod komt op de verkoop van sommige producten. Waarschijnlijk in de hoop dat fabrikanten dan snel willen schikken.  Een advocaat als Don Barret, die honderden miljoenen binnensleepte met tabaksprocessen, zegt dat hij tot vier keer de jaaromzet van producten gaat claimen. Dat bedrag zou daardoor op kunnen lopen tot miljarden.

De fabrikanten beweren dat de aanklachten elke grond ontberen. Dat klopt in sommige zaken, zoals van twee consumenten die claimen dat ze misleid zijnen daardoor geloofden dat Nutella zou bijdragen aan de gezondheid van hun kinderen, maar in andere zaken zijn advocaten daar niet zo zeker van. Zoals in de zaak tegen een fabrikant van yoghurt die op de ingrediëntendeclaratie  zet dat het product ‘verdampte rietsuikersiroop’ bevat. De Amerikaanse voedselautoriteit FDA waarschuwde al eens dat dit misleidend is en dat er gewoon suiker moet staan. Ook worden zaken gestart tegen Pepsico en Coca Cola omdat ze bijvoorbeeld op etiketten zetten dat hun sinasappelsap 100% natuurlijk.

Een aantal Amerikaanse advocaten, die eerder tabaksfabrikanten aanklaagden voor miljarden dollars, hebben nu de foodindustrie op de korrel. Ze zijn al ruim 25 rechtzaken gestart vanwege misleidende reclame en incomplete of misleidende informatie op verpakkingen.

001_food-image-1058787.jpeg

Amerikaanse anti-rookadvocaten ruiken weer groot geld. Nadat ze jaren geleden de tabaksindustrie honderden miljoenen of zelfs miljarden dollars afhandig maakten, richten ze hun pijlen nu op grote levensmiddelenfabrikanten zoals Pepsico, Coca Cola, Heinz, General Mills en Chobani.

Ze  claimen, zo meldt de New York Times, dat deze fabrikanten consumenten hebben misleid en wetten hebben overtreden door onjuiste informatie op de labels te zetten.  Ze gaan daarbij agressief te werk want ze eisen in sommige zaken zelfs dat er een voorlopig verbod komt op de verkoop van sommige producten. Waarschijnlijk in de hoop dat fabrikanten dan snel willen schikken.  Een advocaat als Don Barret, die honderden miljoenen binnensleepte met tabaksprocessen, zegt dat hij tot vier keer de jaaromzet van producten gaat claimen. Dat bedrag zou daardoor op kunnen lopen tot miljarden.

De fabrikanten beweren dat de aanklachten elke grond ontberen. Dat klopt in sommige zaken, zoals van twee consumenten die claimen dat ze misleid zijnen daardoor geloofden dat Nutella zou bijdragen aan de gezondheid van hun kinderen, maar in andere zaken zijn advocaten daar niet zo zeker van. Zoals in de zaak tegen een fabrikant van yoghurt die op de ingrediëntendeclaratie  zet dat het product ‘verdampte rietsuikersiroop’ bevat. De Amerikaanse voedselautoriteit FDA waarschuwde al eens dat dit misleidend is en dat er gewoon suiker moet staan. Ook worden zaken gestart tegen Pepsico en Coca Cola omdat ze bijvoorbeeld op etiketten zetten dat hun sinasappelsap 100% natuurlijk.