Burger King zet in op gezonder imago

Burger King zet in op gezonder imago

Met salades, sappen, wraps, smoothies en (koude) koffiespecialiteiten gaat Burger King de competitie aan met aartsrivaal McDonald’s en hamburgerketen Wendy’s, de keten die vorig jaar de nummer twee van de wereld inhaalde op thuismarkt Amerika.

De nieuwe menu-items lijken veel op de veranderingen die McDonald’s al veel eerder doorvoerde, zoals de introductie van salades in 2003, snackwraps in 2006 en speciaalkoffies in 2009. Burger King ontkent te kopiëren en de menuveranderingen door te voeren na eigen onderzoek.

Amerikaanse analisten zien overigens ook een gevaar in de rigoureuze veranderingen. Het is maar de vraag, of de huidige klandizie (jonge mannen) waar BK zicht tot nu toe vooral op richtte, zich nog wel kunnen identificeren met de keten. Of de keten nog veel keus had is echter maar de vraag. Tien jaar geleden was het marktaandeel nog 17 procent, dat is gedaald naar 12 procent terwijl dat van McDonald’s steeg van 42 naar 50 procent. ‘We hebben ons te lang gefocust op alleen de verkoop van hamburgers’, zegt een franchisenemer daarover op Fox news.

Terug naar beurs
De keten maakte bijna tegelijkertijd bekend weer een beursnotering te willen. Nadat Burger King in 2010 van de beurs werd gehaald na de overname (voor $3 miljard) door 3G Capital, wordt nu weer een beursgang voorbereid. De Engelse investeringsmaatschappij Justice Holdings koopt voor 1,1 miljard 29 procent van de aandelen. Zal uiteindelijk fuseren met BK en als Burger King Worldwide naar de beurs gaan.

donderdag 05 april 2012, Ron Jansen