Gasttevredenheid fastfood gelijk aan die van restaurants

De gasttevredenheid van de gasten van fastfoodbedrijven is voor het eerst gelijk aan die van full-service restaurants in de Verenigde Staten. Beiden halen een score van 80 op de American Customer Satisfaction Index (ACSI).

001_food-image-1033414.jpeg

Het gelijkspel kwam tot stand doordat de index voor de zogenaamde full-service restaurants daalde met 2 punten tot 80 en die voor de limited-service restaurants steeg met 1 punt tot 80. Onder die laatste groep vallen fastfoodketens als Burger King, Subway en McDonald’s.

Volgens de oprichter van ACSI, Claes Fornell moeten de full-service restaurants zich daar flinke zorgen om maken. ‘Gezien de zwakke economie zal deze trend zich nog verder doorzetten. Lage prijzen en een toenemende kwaliteit maken fastfood tot een aantrekkelijke optie voor de prijsbewuste consument.  Ik durf te wedden dat de fastfoodsector nog meer zal afsnoepen van traditionele restaurants.’, zegt hij in een persbericht.

Nieuw record
Fastfoodbedrijven scoorden nog nooit zo hoog. Slechts twee jaar terug stond de index nog op 75. Papa John’s scoort met 83 het hoogst, verleden jaar haalde de pizzabezorger nog een score van 79. De ‘fastfoodlijst’ wordt gesloten door Burger King en McDonald’s met respectievelijk een score van 75 en 73. Overigens vertoont McDonald’s sinds 2005 een stijgende lijn. Toen scoorde de keten slechts 62 punten. Koffieketen Starbucks is de grote verliezer, de keten verloor 4 punten voor een score van 76.

Voor het samenstellen van de index worden jaarlijks zo’n 70.000 consumenten geïnterviewd.

De gasttevredenheid van de gasten van fastfoodbedrijven is voor het eerst gelijk aan die van full-service restaurants in de Verenigde Staten. Beiden halen een score van 80 op de American Customer Satisfaction Index (ACSI).

001_food-image-1033414.jpeg

Het gelijkspel kwam tot stand doordat de index voor de zogenaamde full-service restaurants daalde met 2 punten tot 80 en die voor de limited-service restaurants steeg met 1 punt tot 80. Onder die laatste groep vallen fastfoodketens als Burger King, Subway en McDonald’s.

Volgens de oprichter van ACSI, Claes Fornell moeten de full-service restaurants zich daar flinke zorgen om maken. ‘Gezien de zwakke economie zal deze trend zich nog verder doorzetten. Lage prijzen en een toenemende kwaliteit maken fastfood tot een aantrekkelijke optie voor de prijsbewuste consument.  Ik durf te wedden dat de fastfoodsector nog meer zal afsnoepen van traditionele restaurants.’, zegt hij in een persbericht.

Nieuw record
Fastfoodbedrijven scoorden nog nooit zo hoog. Slechts twee jaar terug stond de index nog op 75. Papa John’s scoort met 83 het hoogst, verleden jaar haalde de pizzabezorger nog een score van 79. De ‘fastfoodlijst’ wordt gesloten door Burger King en McDonald’s met respectievelijk een score van 75 en 73. Overigens vertoont McDonald’s sinds 2005 een stijgende lijn. Toen scoorde de keten slechts 62 punten. Koffieketen Starbucks is de grote verliezer, de keten verloor 4 punten voor een score van 76.

Voor het samenstellen van de index worden jaarlijks zo’n 70.000 consumenten geïnterviewd.