Kinderhersenen reageren op fastfoodlogo’s

Als tieners reclamebeelden te zien krijgen, zoals het logo van McDonald’s, tonen scans een reactie aan in de belonings- en eetlustcentra van hun brein.

001_food-image-1033227.jpeg

Dit betekent dat de logo’s van fastfoodbedrijven zijn geprogrammeerd in hun hersenen, volgens de Britse krant The Sunday Times.

De scans werden uitgevoerd tijdens een studie van de University of Missouri-Kansas City en de University of Kansas Medical Center. Kinderen tussen 10 en 14 jaar werden onder een MRI-scanner gemonitord, terwijl ze de logo’s bekeken van 120 merken, zoals McDonald’s, Rice Krispies en BMW.

De resultaten tonen aan dat de logo’s van voedingsmerken activiteit genereerden in die delen van het brein die gelinkt worden aan het verwerken van beloning en eetlust. Dezelfde hersengebieden reageerden niet op bekende logo’s die niets met voeding te maken hebben.

‘De breinen van kinderen zijn ingeprent met voedingslogo’s, waardoor ze bijzonder vatbaar zijn om slechte beslissingen te nemen over wat ze eten’, zegt studieleider Amanda Bruce.

Bron: Trouw