Krokettenfusie mogelijk afgeblazen

De fusie tussen Mora en Van Dobben wordt opnieuw overwogen. Reden daarvoor is de eis van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om het Van Dobben-merk aan een koper in de supermarktbranche te verkopen.

001_food-image-1078420.jpeg

Lion Capital en NPM Capital, respectievelijk grootaandeelhouder in Ad van Geloven en Royaan, bespreken nu of de fusie nog wel zo verstandig is. De Nma wil namelijk een koper vinden in het supermarktkanaal die binnen zes jaar het merk Van Dobben vervangt voor een ander merk. In de cafetaria zou, als het aan de NMa ligt, de Van Dobben kroket wel blijven bestaan.

Vooral Arnold van Dobben, zoon van de oprichter, is verbolgen over de eis van de NMa. ‘Als we nou ons hele merk Van Dobben moesten verkopen, dan begrijp ik het nog wel. Dit is een merk doormidden hakken waaraan decennia is gewerkt. Het supermarktdeel wordt zo goed als waardeloos gemaakt. Dat is nu nooit meer voor een mooie prijs van de hand te doen,’ klaagt hij in De Telegraaf.

Van Dobben vindt zijn verwijt aan het adres van de NMa geen preek voor eigen parochie. Vorig jaar augustus was het bij de NMa al bekend dat de twee producten wilden samengaan. ‘Pas drie weken geleden kwam het oordeel. Dat is ‘killing’ voor een bedrijf.’

Het is nog onduidelijk hoelang Ad van Geloven en de Royaan Group nog nodig hebben om tot een conclusie te komen.
Bron: De Telegraaf