Nationale frietweek levert miljoenen aan publiciteit op

De week van de frites in Groot-Brittannië, de Chip’s Week, die in februari is gehouden, heeft voor miljoenen aan publiciteit opgeleverd. Iedere Britse volwassenen werd minimaal 2,5 keer bereikt.

001_food-image-1037113.jpeg

Dat meldt de Potato Council in een evaluatie van de fritesweek.  Volgens de Britse belangenorganisatie van de totale Britse aardappelindustrie, van teler tot verwerker, heeft de gratis publiciteit een waarde van 3,4 miljoen Britse pond, zo’n 4,26 miljoen euro.
In totaal genereerde de week meer dan 600 nieuwsitems in de diverse media, van kranten tot televisie. ‘In totaal waren er 169 miljoen gelegenheden waarin mensen met onze boodschap, dat frites gegeten kan worden als onderdeel van een gebalanceerd dieet,in aanraking konden komen’, aldus woordvoerder Kate Cox in een persbericht.
Zo waren er meer dan 600 items op radio en tv. Daaronder uitzendingen op de landelijke zenders als BBC Radio 1 en op tv, BBC 2. Alleen de tv-coverage had al een waarde van 220.000 euro.

Verkiezing lekkerste chips

Tijdens de week werd ook een verkiezing gehouden. Wie heeft de lekkerste frites?, is daarbij de vraag. Die leverde twee winnaars op. Een voor de pub met de beste frites en een voor de beste friteszaak (Chippy). In totaal nomineerden 35.000 mensen hun favoriete zaak.

Ook voor supermarkt

Overigens is de wek niet exclusief bedoeld voor het out of home  kanaal. De Potato Council wil de totale verkoop opschroeven. Dus ook de frites in de supermarkten worden gepromoot.

België heeft soortgelijke week

België kent een soortgelijke week. Jaarlijks wordt door Vlam (een agrarisch promotiebureau van de landbouwsector) de week van de frituur gehouden. Ook bedoeld om de frites-, en de aardappelverkoop, te stimuleren.