Vernieuwde ‘ijsuniversiteit’ gisteren geopend

IJsbereiders en cafetariahouders inspiratie op laten doen. IJsverkoop, of het nu schepijs of softijs is, naar een hoger plan tillen. Dat is wat ijsmachinefabrikant Carpigiani wil bereiken met de vernieuwde Gelato University die gisteren opende.

001_food-image-1069200.jpeg

Gisteren opende in Eindhoven de vernieuwde Nederlandse vestiging van de  Carpigiani Gelato  University. Een plek waar ambachtelijk ijsbereiders én softijsverkopers worden geïnspireerd. ‘We hebben met de university twee doelgroepen voor ogen’, zegt directeur Teun Loonen van Carpigiani Nederland in zijn openingswoord. ‘Ambachtelijk ijsbereiders en fastfoodbedrijven. Die kunnen hier bedien terecht om inspiratie op te doen.’ Er zijn bedrijven die niet het succes hebben dat Carpigiani graag zou zien. ‘IJs maken kunnen  we allemaal wel leren, maar ijs verkopen, dat is de kunst.’

Doorzetten

Als voorbeeld diende de University in Bologna bij de Carpigiani-fabriek. Als opening onthulde Leunen samen met Tonia Sorrentino van Carpigiani Italië een replica  van een beeldje van atlete Ordina Valla dat voor de vestiging in Italië staat. Ordina was een atlete die ernstige tegenslagen zoals ziekte overwon en vervolgens goud won op de Olympische spelen in 1936. Volgens Loonen dient ze echt als voorbeeld. ‘Ze laat zien dat als je doorzet en je uiterste best doet, dan komt daar vanzelf iets goeds uit voort. Die mogelijkheid willen wij bieden met de university.’

Wereldwijd heeft Carpigiani  nu tien van deze ‘universiteiten’. Ze zijn gevestigd in alle landen met een verkoopkantoor van  de fabrikant. Vorig jaar volgden in totaal zo’n 6400 mensen een cursus of module bij een van de tien vestigingen.