Kinderhersenen reageren op fastfoodlogos

Als tieners reclamebeelden te zien krijgen, zoals het logo van McDonalds, tonen scans een reactie aan in de belonings- en eetlustcentra van hun brein.

001_food-image-1033227.jpeg

Dit betekent dat de logos van fastfoodbedrijven zijn geprogrammeerd in hun hersenen, volgens de Britse krant The Sunday Times.

De scans werden uitgevoerd tijdens een studie van de University of Missouri-Kansas City en de University of Kansas Medical Center. Kinderen tussen 10 en 14 jaar werden onder een MRI-scanner gemonitord, terwijl ze de logos bekeken van 120 merken, zoals McDonalds, Rice Krispies en BMW.

De resultaten tonen aan dat de logos van voedingsmerken activiteit genereerden in die delen van het brein die gelinkt worden aan het verwerken van beloning en eetlust. Dezelfde hersengebieden reageerden niet op bekende logos die niets met voeding te maken hebben.

De breinen van kinderen zijn ingeprent met voedingslogos, waardoor ze bijzonder vatbaar zijn om slechte beslissingen te nemen over wat ze eten, zegt studieleider Amanda Bruce.

Bron: Trouw